Hoppa till textinnehållet

Kom igång med ditt nya kort

Här hittar du information om vad du behöver göra för att börja använda ditt nya kort.

Om du har fått ett helt nytt kort

Om du inte haft ett bankkort eller ett betal- och kreditkort tidigare får du ett helt nytt kort.

När du fått ditt nya betal- och kreditkort behöver du:
1. Kontrollera att namnuppgifterna på kortet stämmer.

När du fått ditt nya bankkort behöver du:
1. Kontrollera att namnuppgifterna på kortet stämmer.
2. Aktivera kortet. Läs mer nedan om hur du gör det.

Aktivera kortet

Du behöver aktivera ditt kort för att vi ska vara säkra på att kortet har levererats till dig och ingen annan.

  • Har du valt PIN-kod till ditt nya bankkort kan du aktivera kortet genom att handla med det i butik eller använda det i en uttagsautomat. Kom ihåg att första köpet i butik behöver vara med chip och PIN-kod (genom att sätta i kortet i kortterminalen).
  • Har du inte valt PIN-kod till ditt nya kort behöver du aktivera kortet i appen eller internetbanken.
    Så här gör du:
    - Logga in i appen eller internetbanken
    - Klicka på kortet som ska aktiveras
    - Fyll i giltighetstiden som finns på ditt kort
    - Klicka på Aktivera

    Om du är en förälder/vårdnadshavare som vill aktivera ditt barns kort gör du så här:
    - Logga in i appen eller internetbanken
    - Klicka på Övriga tjänster – Barns tjänster i menyn
    - Klicka på barnets namn
    - Klicka på kortet som ska aktiveras under Aktivera kort
    - Fyll i giltighetstiden som finns på kortet
    - Klicka på Aktivera

Du kan också få hjälp med aktiveringen genom att ringa Kundcenter eller besöka ett av våra kontor. 

PIN-kod

  • Om du fått ett helt nytt bankkort eller betal- och kreditkort och inte valt PIN-kod kommer du få hem ett brev med PIN-kod några dagar efter att du fått ditt nya kort.
  • Du kan själv byta PIN-kod till ditt bankkort. Detta gör du i någon av automaterna från Bankomat. Välj en kod som är svår för utomstående att avslöja och som inte är en enkel kombination. Koden får inte ha något samband med ditt personnummer, kortnummer, kontonummer, telefonnummer eller liknande.
  • Tips! Har du glömt PIN-koden till ditt bankkort kan du se koden i din app (gäller för bankkort i appen för privatpersoner).

Öppna/stäng för internetköp

För att kunna handla med ditt kort på nätet behöver du öppna det för internetköp. Du öppnar/stänger kortet för internetköp i internetbanken eller i appen med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa.

Du behöver ha aktiverat ditt bankkort innan du kan öppna/stänga det för internetköp (aktiveringen gäller endast för bankkort, inte betal- och kreditkort). Läs högre upp på sidan om hur du aktiverar kortet.

Om du har fått ett utbyteskort

När giltighetstiden snart går ut, eller om du beställt ett nytt kort får du ett utbyteskort.

När du fått ditt betal- och kreditkort behöver du:
1. Kontrollera att namnuppgifterna på kortet stämmer.
2. Ditt första köp i butik behöver vara med chip och PIN-kod.

När du fått ditt bankkort behöver du:
1. Kontrollera att namnuppgifterna på kortet stämmer.
2. Aktivera kortet. Läs mer nedan om hur du gör det.

Aktivera kortet

Du behöver aktivera ditt kort för att vi ska vara säkra på att kortet har levererats till dig och ingen annan.

Du aktiverar ditt kort genom att handla med det i butik eller använda det i en uttagsautomat. Kom ihåg att första köpet i butik behöver vara med chip och PIN-kod (genom att sätta i kortet i kortterminalen).

Det går också bra att aktivera kortet digitalt, så här gör du det:
- Logga in i appen eller internetbanken
- Klicka på kortet som ska aktiveras
- Fyll i giltighetstiden som finns på ditt kort
- Klicka på Aktivera

Om du är en förälder/vårdnadshavare som vill aktivera ditt barns kort digitalt gör du så här:
- Logga in i appen eller internetbanken
- Klicka på Övriga tjänster – Barns tjänster i menyn
- Klicka på barnets namn
- Klicka på kortet som ska aktiveras under Aktivera kort
- Fyll i giltighetstiden som finns på kortet
- Klicka på Aktivera

PIN-kod

Om du fått ett utbyteskort så behåller du samma PIN-kod som du hade till ditt gamla kort.

Öppna/stäng för internetköp

Om ditt gamla kort var öppet/stängt för internetköp kommer även ditt nya kort vara det. Du öppnar och stänger ditt kort för internetköp enkelt i internetbanken eller i appen med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa.

Du behöver ha aktiverat ditt bankkort innan du kan öppna/stänga det för internetköp (aktiveringen gäller endast för bankkort, inte betal- och kreditkort). Läs högre upp på sidan om hur du aktiverar kortet.

Tips!

Tänk att ditt kort är en värdehandling

Lämna aldrig ut kortuppgifter eller koder via e-post, Facebook, om du blir uppringd via telefon eller liknande. Du får aldrig avslöja kod eller lösenord för någon.