Barn och unga
- Banktjänster till barn 0-17 år – kostnadsfritt
- Bankkort Mastercard ung, Swish, Apple Pay, Samsung Pay
- Öppna direkt ett eller flera konton till barnet
Låt ditt barn komma igång med sin egen ekonomi. Du som vårdnadshavare kan skaffa banktjänster till ditt barn i din egen Sparbanksapp eller boka ett möte på banken tillsammans med ditt barn för att skaffa tjänsterna.
Så skaffar du banktjänster till ditt barn
-
Gör ditt barn till bankkund
Du som är kund i banken kan enkelt göra ditt barn till bankkund i appen eller internetbanken. Då kan du samtidigt öppna ett eller flera konton i barnets namn.
Logga in och gör ditt barn till bankkund -
Ladda ner appar
Be ditt barn ladda ner apparna: BankID säkerhetsapp, Swish, Sparbanken Privat.
-
Aktivera tjänster
När barnet har blivit kund aktiverar du barnets tjänster i din egen app under Profil - Barns tjänster eller i internetbanken under Övriga tjänster - Barns tjänster.
Aktivera ditt barns tjänster i internetbanken
Skaffa bankkort Mastercard ung
Åldersgräns för eget bankkort är 7 år.
Så funkar Bankkort Mastercard ung
Banktjänster för barn för 0 kr/mån
- Ungdomskonto (barnets bankkonto)
- Bankkort Mastercard ung (från 7 år)
- Apple Pay (från 13 år), Samsung Pay (från 16 år)
- Swish
- Appen
- Lyckoslanten (digitalt i appen)
- Mobilt SäkerhetsID/Mobilt BankID
- Kundcenter självbetjäning
Insättningsgaranti
Bankens konton omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Du som kontohavare har rätt till ersättning för din sammanlagda kontobehållning i banken med ett belopp om högst 1 050 000 kr. Utöver det kan du enligt lag under vissa förutsättningar få ersättning för vissa insättningar som hänförs till vissa särskilda angivna händelser, t ex försäljning av privatbostad, med högst 5 000 000 kr. Riksgälden betalar ut ersättningen inom 7 arbetsdagar från den dag banken försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda in.
Hantera ditt barns tjänster i din app
Logga in i din app och välj Profil > Barns tjänster. Det här kan du bland annat göra:
- Uppgradera till Mobilt BankID – för att logga in även hos företag och myndigheter
- Skaffa och ändra beloppsgräns för Swish
- Aktivera barnets kort, spärra och ersätta, stänga kortet tillfälligt samt slå av och på kort för internetköp
Skaffa banktjänster till ditt barn – på bokat bankmöte
- Boka tid
Vårdnadshavare kan även skaffa tjänsterna genom att besöka vårt kontor på ett bokat möte tillsammans med barnet.
Boka tid för att skaffa banktjänster till ditt barn
- Ta med fullmakt
Tänk på att båda vårdnadshavarna ska godkänna att barnet får banktjänster. Om en av er kontaktar banken behövs en fullmakt som intygar att den andra har sagt ja till att barnet får banktjänster.
Engångsfullmakt för Förälder (pdf)
Viktig information angående bankID till barn och ungdomar
Inne på bankkontoret kan vi enbart utfärda Mobilt BankID till personer som har en egen legitimation. Det gäller även omyndiga. Om barnet/ungdomen har haft ett giltigt Mobilt SäkerhetsID på sin egen telefon i mer än 6 månader kan det uppgraderas till ett Mobilt BankID på banken.